About

Λίγα λόγια για την ιστορία των calisthenics

Τα calisthenics προέρχονται από την αρχαία Ελλάδα. Η λέξη έχει ελληνικές ρίζες και προέρχεται από τις αρχαιοελληνικές λέξεις κάλλος που σημαίνει ομορφιά και σθένος που σημαίνει δύναμη. Η πρώτη αναφορά που έχουμε είναι από τον ιστορικό Ηρόδοτο, ο οποίος γράφει ότι όταν ο Ξέρξης έστειλε κατασκόπους να παρακολουθήσουν το στρατόπεδο των Σπαρτιατών, του ανέφεραν πως οι Σπαρτιάτες γύμναζαν το σώμα τους με καλλισθενικές ασκήσεις. Αυτές οι συγχρονισμένες και ρυθμικές  κινήσεις παραφράστηκαν από τους Πέρσες σαν ένα είδος χορού και επομένως σαν ένδειξη αδυναμίας. Πλέον όλοι γνωρίζουμε το τραγικό λάθος των Περσών.

Ο Σωκράτης είχε πει ‘’Είναι ντροπή για έναν άνθρωπο να γεράσει χωρίς ποτέ να βιώσει το κάλλος και το σθένος που το σώμα του είναι ικανό να αποκτήσει’’. Ο τρόπος για να αποκτήσει κάποιος αυτή την σωματική ομορφιά και δύναμη για τους αρχαίους Έλληνες ήταν η Καλλισθενική Αγωγή.

Καλλισθενική Σωματοκινητική Αγωγή

Η καλλισθενική σωματοκινητική αγωγή είναι ένα σύστημα προπόνησης κατά βάση αναερόβιο το οποίο περιλαμβάνει μία ποικιλία κινήσεων, συχνά ρυθμικών και συγχρονισμένων, που δρουν συνεργιστικά και συντονισμένα, με βασική αντίσταση το ίδιο σωματικό βάρος και χρησιμοποιώντας ελάχιστο ή καθόλου εξοπλισμό.

Οι καλλισθενικές ασκήσεις δρουν με φυσικό τρόπο, επιφέροντας εντυπωσιακά αποτελέσματα στη σύμμετρο μυϊκή ανάπτυξη και ενδυνάμωση όλου του σώματος, με βάση πάντα τα γενετήσια χαρακτηριστικά κάθε ατόμου. Αυτό όμως που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι οι ικανότητες που θα αποκτήσει το σώμα σας.

Στόχος αυτού του συστήματος προπόνησης είναι η σύμμετρος ενδυνάμωση όλων των μυών του σώματος, καρδιακών και σκελετικών, η ανάπτυξη της λειτουργικής δύναμης και κινητικότητας, καθώς και άλλων δεξιοτήτων όπως η ισορροπία, ο συντονισμός και ο σωματικός έλεγχος. Εκτός από την αύξηση και συντήρηση της μυϊκής δύναμης βοηθά στην αύξηση της οστικής μάζας, την ενδυνάμωση του συνδετικού ιστού και την αύξηση του μεταβολισμού.

Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε πως αυτό που διδάσκουμε δεν είναι fitness, ή για να το πούμε καλύτερα δεν είναι απλά fitness, aλλά σωματοκίνηση, η αρμονική δηλαδή κίνηση, τοποθέτηση και ισορροπία του σώματος στο χώρο. Το fitness είναι ένα μικρό μόνο κομμάτι της σωματοκίνησης. Για να καταλάβετε τη διαφορά μεταξύ του fitness και της σωματοκίνησης σκεφτείτε έναν εμποδιστή του στίβου και έναν αθλητή του παρκούρ. Και οι δύο αθλητές προσπαθούν να φτάσουν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα από ένα σημείο Α σε ένα σημείο Β υπερπηδώντας τα ενδιάμεσα εμπόδια. Η διαφορά όμως στην δυσκολία και στον τρόπο υπερπήδησης των εμποδίων είναι πολύ μεγάλη. Τόσο μεγάλη είναι και η διαφορά μεταξύ του fitness και της σωματοκίνησης.

Σημαντικό στοιχείο της προπόνησης στην καλλισθενική σωματοκινητική αγωγή όπως είδη αναφέρθηκε είναι η βελτίωση της νευρομυϊκής συναρμογής   και της αρμονικής κίνησης του σώματος στο χώρο. Οι ασκήσεις στοχεύουν στην συμμετρική άσκηση όλου του σώματος και στην επίτευξη της μέγιστης δυνατής συνεργασίας των μυϊκών ομάδων, με ταυτόχρονη συστολή όσο το δυνατόν περισσότερων μυϊκών ινών, ώστε να επιτευχθεί ή μέγιστη απόδοση.  Για το σκοπό αυτό δίνετε ιδιαίτερη έμφαση στον πυρήνα του κορμού που είναι οι κοιλιακοί και οι ραχιαίοι, ως κέντρο της ισορροπίας του σώματος. Ιδιαίτερη έμφαση δίνετε επίσης στη σωστή τεχνική εκτέλεσης όχι μόνο των ασκήσεων αλλά και της αναπνοής.

Πιο συγκεκριμένα η καλλισθενική σωματοκινητική αγωγή περιλαμβάνει:

·        Βασικές προοδευτικές ασκήσεις σωματικού βάρους

·        Συνδυαστικές ασκήσεις σωματικού βάρους

·        Ακροβατική γυμναστική

·        Hand balancing

·        Ισομετρικές στηρίξεις

·        Ακροβατικές και εκρηκτικές ασκήσεις

·        Ασκήσεις με αντίσταση πέραν του ίδιου σωματικού βάρους

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s